آیا شما نیز تمایل دارید یاد بگیرید که چگونه یک تحقیق دانش آموزی بنویسید؟ برای آشنایی با اصول نوشتن تحقیق دانش آموزی، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. اصول اساسی که در تمامی تحقیقات دانشآموزی وجود دارند شامل: مقدمه، بدنه اصلی و نتیجهگیری هستند. با ارائه فهرستی از نکات کلیدی در زمینه انجام تحقیق دانشآموزی، به شما دانشآموزان عزیز کمک خواهیم کرد تا مهارتهای لازم در زمینه منبعدهی و نوشتن تحقیق را فرا بگیرید.
گروه پژوهشی مشاوران با انتخاب نیروهای متخصص و فعال در زمینه تحقیق، به ارائه خدمات تحقیقاتی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و دانش آموزی میپردازد. این خدمات شامل تهیه و نگارش تحقیق علمی و پژوهشی، انجام تحقیقات فوری و نوشتن پروژههای دانشجویی در رشتههای مختلف با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه است. برای سفارش پروژه تحقیق خود، میتوانید توضیحات مربوطه را به شماره 09127813367 ارسال کنید و یا به تلگرام پیام دهید. هزینههای انجام تحقیق در سایت گروه پژوهشی مشاوران به صورت عادلانه تعیین شده است. همچنین میتوانید سفارشات خود را از طریق پیامرسانهای داخلی ایتا و روبیکا به شماره 09127813367 ارسال کنید. گروه پژوهشی مشاوران با ده سال سابقه فعالیت و داشتن نماد اعتماد الکترونیک، به عنوان یک سایت معتبر برای برونسپاری و مشاوره در زمینه سفارش و انجام تحقیق شناخته میشود.
برای انجام یک تحقیق با کیفیت و مطلوب در سطح دانشآموزی، لازم است مراحل مختلف را به دقت و به صورت مرحله به مرحله طی کنید. همچنین، تیم مشاوران در این مسیر همراه شماست تا به هدف نهایی خود دست یابید.
**انتخاب موضوع مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی**
موضوع باید ساده، کوتاه، روان و دقیق باشد و از کلیگویی پرهیز کند. همچنین باید بهروز و جدید بوده و قابلیت تحقیق داشته باشد، بهطوری که منابع کافی برای آن موجود باشد.
**تهیه جلد**
جلد باید از طلق با شیرازه یا روکش مقوایی (صحافی شده و رونویس) یا فنر بندی شده تهیه شود.
**عنوان تحقیق**
عنوان شامل موضوع، نام محقق، شماره پرسنلی یا دانشآموزی، نام معلم یا استاد راهنما، نام مدرسه، مدرک تحصیلی و رشته، تاریخ و شهرستان است. در صورت صحافی، عنوان باید روی جلد صحافی (زرکوب) درج شود و اگر از طلق شفاف استفاده شده، عنوان باید روی کاغذ بعد از طلق قرار گیرد.
**نام خدا**
در این بخش میتوانید انواع مختلف نام خدا را جستجو کرده و به زیباترین شکل ممکن درج نمایید.
**موضوع مقاله یا تحقیق**
موضوع مقاله خود را در یک صفحه و مطابق با چارت اعلامی کنفرانس یا مقصد تحقیق، در یک کاغذ سفید وارد کنید.
**صفحه تقدیم**
به پدر و مادر، ائمه معصومین، شهدا، اساتید، مدیر و معلم و تمامی کسانی که در این مسیر یاریگر من بودند.
**تشکر و قدردانی**
از تمامی افرادی که در انجام این تحقیق به من کمک کردند، صمیمانه سپاسگزارم.
**پیشگفتار**
این بخش به ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و انگیزه انتخاب موضوع پرداخته و به طور کلی به اهداف آن اشاره میکند.
**چکیده تحقیق**
این قسمت خلاصهای از تحقیق را ارائه میدهد و معمولاً در یک یا دو صفحه شامل موضوع تحقیق، روشهای جمعآوری اطلاعات، اهمیت کار، نکات کلیدی یافتهها، اهداف تحقیق و نتایج بهدستآمده، تعریف واژههای کلیدی، پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق را در بر میگیرد.
**فهرست مطالب**
۱- کلی (فصل)
۲- جزئی (تیتر)
+ فهرست ضمائم: جدول، عکس، نقشه، پوستر
عناصر ( اجزای ) متن
فصل اول:
مقدمه : شامل تکرار موضوع تحقیق ، تعریف موضوع ، ارائه روش تحقیق ( کتابخانه ای ، میدانی و آماری یا مشاهده و مصاحبه و…) و بیان مسئله یا سؤال یا سؤالات تحقیق
هدف و انگیزه تحقیق : چه هدف و چه انگیزه ای شما را در انجام تحقیق واداشت ( یک صفحه )
اهمیت و ضرورت تحقیق : ( یک صفحه )
اهداف کلی تحقیق : در یک یا دو پاراگراف نوشته شود .
تعاریف واژه های کلیدی : هر واژه یا اصطلاحی که در متن است و منابع استفاده شده ، در پاورقی نوشته شود .
فصل دوم:
پیشینه یا ادبیات تحقیق :
دیگران مقالات یا مطالبی را ارائه کرده اند ، خلاصه آن در یک صفحه بنویسید با مشخصات نویسنده یا معرفی کتاب ها در این راستا یا مجلات و روزنامه ها .
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق : شامل
الف – مقدمه ب- روش اجرای تحقیق ج – جامعه آماری د- نمونه ی آماری ه – ابزار تحقیق و – شیوه تجزیه و تحلیل آماری .
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل آماری : ( یافته های آماری ) و تحقیق . چنانچه از روش های کتابخانه ای استفاده می شود : متن های مهم ، واژه ها و لغات شکل پانویس در پایین صفحه داشته باشد به همراه آدرس دقیق نام نویسنده ، نام کتاب ، جلد ، صفحه ، سال انتشار . متن ها پاراگراف بندی شده باشد و در هر صفحه چند پاراگراف باشد . در هر پاراگراف : رسم الخط و نشانه گذاری انجام شود
فصل پنجم:
پیشنهادات : در قالب موضوع و اظهار نظر و بیان محدودیت ها و مشکلات و راه حل ها
خلاصه مراحل انجام کار و نتیجه گیری
در این بخش، یک خلاصه ای از مراحل صورت گرفته را بهمراه نتایج آن نوشته میگردد.
فهرست منابع:
کتابها: (نویسنده (نام خانوادگی – نام)، عنوان کتاب، محل انتشار، سال، ناشر و …) و وبسایتهای اینترنتی: آدرس کامل وبسایت به همراه صفحات مربوطه که بهطور کامل در انتهای صفحه یا در محل جستجو قابل مشاهده است. همچنین مجلات و روزنامهها باید با ذکر نام، شماره، صفحه و سال منتشر شوند.
ضمائم:
این بخش شامل عکسها، پوسترها، نقشهها، نمونه فیشها، جداول، پرسشنامهها و … میباشد.
فونت تایپ کامپیوتری: برای عناوین، فونت ۱۶ و برای متن، فونت لوتوس ۱۴ پیشنهاد میشود.
انشاءالله با انجام کامل مراحل یک تحقیق جامع و دقیق، موفق به کسب امتیازات لازم و رتبههای مناسب در مسابقات مقاله و تحقیق خواهیم شد و شاهد شکوفایی و ارتقاء فرهنگ تحقیقاتی در منطقه خواهیم بود. همچنین قادر خواهیم بود افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند را از کسانی که به رونویسی و کپیبرداری از آثار دیگران میپردازند، شناسایی و تفکیک کنیم و اقدامات قانونی لازم را در این خصوص انجام دهیم.
مراحل انجام یک تحقیق علمی:
اهمیت بنیادی روششناسی آماری زمانی به بهترین شکل درک میشود که در پرتو فرآیند عمومی کسب آگاهی، که گاهی به آن روش علمی گفته میشود، مورد بررسی قرار گیرد.
اگرچه پژوهش علمی دارای ساختار دقیقی نیست، اما میتوان آن را بهعنوان فرآیندی از تلاشهای مشترک توصیف کرد که هدف آن کشف قواعد پنهان در پدیدهای است که بهنظر دنیای پیچیدهای میرسد.
خصوصیات فرآیندهای کسب آگاهی به اندازه انواع زمینههای تحقیق، متنوع هستند. برخی از مراحل اساسی که هسته اصلی اکثر تحقیقات علمی را تشکیل میدهند، بهصورت فهرستوار در زیر ذکر شدهاند.
1- تعیین هدف
2- جمعآوری اطلاعات
روشهای جمعآوری اطلاعات
میزان اطلاعات جمعآوری شده
3- تحلیل دادهها در محل
خلاصهسازی و توصیف ویژگیهای کلیدی دادهها
کسب اطلاعات از طریق محاسبات و ارزیابی نیازهای جدید
4- ارائه یافتهها در محل
زمانی که دانش موجود درباره موضوع مورد نظر کافی نباشد، روشهای تحقیق به منظور افزایش آگاهی در مورد آن موضوع مورد استفاده قرار میگیرند.
تعیین هدف:
تحقیق ممکن است بیشتر بر روی اهداف خاصی متمرکز شود، مانند اثبات یک نظریه جدید یا بررسی دقیق یک نظریه موجود و اینکه تا چه حد نتایج منطقی آن با یافتههای واقعی تأیید میشود.
در برخی موارد، هدف تحقیق ممکن است تنها به دست آوردن پایهای برای اطلاعاتی باشد که بهطور دقیق وضعیت کنونی را منعکس کند. به عنوان مثال، میتوان ارقام مربوط به هزینههای مسکن دانشجویان را برای مطالعه این بخش از مخارج جمعآوری کرد. در موارد دیگر، هدف تحقیق ممکن است بسیار گستردهتر باشد و نه تنها شامل درک عوامل مؤثر در محیط باشد، بلکه همچنین شامل شناسایی امکانات استفاده از آنها برای کنترل یا اصلاح برخی جنبههای یک پدیده باشد.
به عنوان نمونه، یکی از این اهداف میتواند کسب اطلاعات درباره جنبههای شیمیایی ضایعات یک کارخانه باشد، به منظور تصفیه آب رودخانهای که در کنار کارخانه قرار دارد و به این ضایعات آلوده شده است.
**جمعآوری دادهها:**
در هر تحقیق، تهیه اطلاعات واقعی با توجه به هدف مورد نظر از تحقیق، از اهمیت بالایی برخوردار است. فرآیند گردآوری اطلاعات میتواند شامل فعالیتهای متنوعی مانند آزمایشهای پیچیده در شرایط کنترلشده، بررسیهای اجتماعی و اقتصادی، نظرخواهی و حتی مطالعات تاریخی باشد. در دنیای امروز که ابزارهای ذخیرهسازی اطلاعات به طرز چشمگیری پیشرفت کرده و مکانیزه شدهاند، افزایش حجم مشاهدات به یک واقعیت در زندگی تبدیل شده است.
اطلاعات معمولاً به صورت دادههایی جمعآوری میشوند که شامل اندازههای عددی برخی ویژگیها یا توصیفاتی از صفات کیفی افراد یا عناصر مورد مطالعه و یا هر دو نوع هستند.
**تجزیه و تحلیل دادهها:**
دادههایی که از طریق روشهای مناسب آزمایش یا مشاهده جمعآوری میشوند، به عنوان منبع اصلی برای کسب اطلاعات جدید درباره پدیده مورد مطالعه به کار میروند.
پس از جمعآوری دادهها، ضروری است که مجموعه دادهها را بررسی کرده و اطلاعات مرتبط با موضوعاتی که در مرحله تعیین اهداف مطرح شدهاند، استخراج کنیم. تجزیه و تحلیل دقیق دادهها برای ارزیابی اطلاعات جدید به دست آمده و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، بسیار حیاتی است.
**بیان یافتهها:**
محتوای اطلاعاتی که از دادهها استخراج میشود، با توجه به اهدافی که در مرحله اولیه تحقیق تعیین شدهاند، مورد بررسی قرار میگیرد.
تحلیل دادهها به منظور پاسخ به سؤالاتی از قبیل “چه نکات کلی میتوان از شواهد ارائهشده توسط این دادهها در مورد پدیده مورد مطالعه استخراج کرد؟”، “آیا فرضیه یا نظریه موجود با دادهها در تضاد است؟” و “آیا دادهها نظریه جدیدی برای توضیح پدیده مورد مطالعه ارائه میدهند؟” طراحی میشود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به این سؤالات پاسخ میدهند و همچنین میزان عدم قطعیتی که در پاسخها وجود دارد را ارزیابی میکنند. آگاهی به دست آمده معمولاً به صورت پیشنهاداتی برای اصلاح نظریه موجود بیان میشود که ممکن است نیازمند بررسیهای بیشتر از طریق جمعآوری و تحلیل دادههای واقعی باشد.
با توجه به ماهیت بنیادی کسب اطلاعات، این چرخه معمولاً به شکلهای مختلف تکرار میشود. به ندرت ممکن است حقیقتی در یک یا چند بار تکرار این چرخه پنهان بماند و تغییر شرایط در بسیاری از زمینهها ایجاب میکند که فرآیند تکرار به طور مداوم ادامه یابد.
**شیوه نگارش مقالات علمی**
اگرچه مقالات علمی انواع مختلفی دارند، اما اصول کلی نگارش این مقالات به طور قابل توجهی مشابه یکدیگر است. در ادامه، قالب و ساختار کلی یک مقاله پژوهشی که باید توسط پژوهشگران برای ارائه به مجلات علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی یا همایشها و سمینارهای علمی رعایت شود، معرفی میشود.
بخشهای اصلی یک مقاله علمی به ترتیب شامل: عنوان، نام نویسندگان، چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، روش تحقیق، نتایج، بحث و نتیجهگیری و منابع است. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این بخشها پرداخته خواهد شد.
**عنوان**
عنوان مقاله باید با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش همخوانی داشته باشد و بهطور مختصر موضوع پژوهش را برای خواننده معرفی کند. همچنین باید از کلمات یا عبارات اضافی پرهیز شود و در صورت امکان، در یک سطر خلاصه گردد و جامع و مانع باشد.
**اسامی نویسندگان**
اسامی نویسندگان معمولاً در زیر عنوان مقاله قرار میگیرد. در کشور ما، مرسوم است که عنوان دانشگاهی و رتبه علمی نویسنده بهصورت زیرنویس ذکر شود.
**چکیده**
**چکیده**
چکیده، خلاصهای از مقاله پژوهشی است که اطلاعات اساسی را به خواننده منتقل میکند. معمولاً بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کلمه (نیم تا یک صفحه) است. در چکیده، ابتدا موضوع یا هدف پژوهش در حداکثر دو سطر توضیح داده میشود. سپس روش پژوهش شامل جامعه، نمونه، روش اجرا، زمان و مکان پژوهش و ابزار جمعآوری دادهها در سه تا چهار سطر بیان میشود و در نهایت، تحلیل یا نتایج کلی پژوهش در دو تا سه سطر ارائه میگردد. # تحقیق دانش آموزی
**مقدمه**
نکات کلیدی که باید در مقدمه یک مقاله پژوهشی مورد توجه قرار گیرد شامل موضوع یا مسأله پژوهش، پیشینه پژوهش و هدف از انجام آن است که باید بهصورت ساده و روشن بیان شوند. نویسنده باید در مقدمه به موارد زیر بهطور شفاف بپردازد:
۱- هدف از انجام پژوهش
۲- تعریف دقیق اصطلاحات و مفاهیم بهکاررفته در پژوهش
۳- پیشینه پژوهش (شامل مبانی نظری و تحقیقات قبلی در زمینه پژوهش که نقاط قوت و ضعف آنها تحلیل شده و ارتباط آنها با تحقیق حاضر مشخص گردد و تفاوت تحقیق حاضر با آنها تبیین شود)
۴- سوالات یا فرضیاتی که تحقیق در پی پاسخگویی به آنها است.
**روش**
این بخش از مقاله پژوهشی شامل توضیحاتی درباره نوع تحقیق (از نظر هدف و روش انجام پژوهش)، جامعه و نمونه، روش نمونهگیری، ابزار تحقیق و روشنسازی میزان روایی و پایایی ابزار و همچنین توضیح مراحل انجام پژوهش است.
**نتایج تحقیق**
در این بخش، نویسنده باید به طور دقیق و مختصر موارد زیر را توضیح دهد:
۱- یافتههای بهدستآمده از پژوهش
۲- ارائه یافتهها به شیوهای شفاف و روشن
۳- تحلیل این موضوع که آیا نتایج بهدستآمده به سوالات یا فرضیات تحقیق پاسخ میدهند یا خیر
۴- شناسایی یافتههای کلیدی این پژوهش
**بحث و نتیجهگیری**
در نگارش این بخش از مقاله، باید به مباحث زیر بهطور دقیق و مختصر پرداخته شود:
۱- بیان اهداف پژوهش
۲- توضیح میزان ارتباط یافتههای پژوهش با اهداف تعیینشده
۳- بررسی قابلیت تعمیم یافتههای پژوهش
۴- مقایسه یافتههای پژوهش با تحقیقات قبلی و ذکر دلایل احتمالی برای توافق یا عدم توافق نتایج
۵- اشاره به محدودیتهای پژوهش
۶- ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده در این زمینه
۷- بیان نتیجه نهایی حاصل از پژوهش
# تحقیق دانش آموزی
**منابع**
در هر پژوهش، برای تبیین موضوع در بخشهای مختلف مانند مقدمه، پیشینه نظری، نوع پژوهش و ابزارهای آن، نظرات و یافتههای سایر پژوهشگران به عنوان شواهدی برای ادعاها ذکر میشود. در این حالت، باید نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و تاریخ انتشار اثر (کتاب، مقاله یا پایاننامه) در پرانتز و بلافاصله پس از مطلب استفادهشده ذکر گردد. یکی از معیارهای ارزیابی یک مقاله علمی، نحوه استفاده از منابع معتبر و بهروز است.
هرچه غنای علمی منابع بیشتر باشد، مقاله از استحکام علمی بیشتری برخوردار خواهد بود. هنگامی که نام نویسنده و تاریخ انتشار در پرانتز ذکر میشود، باید در انتهای مقاله فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا ارائه گردد. اگر از یک نویسنده چندین اثر در یک مقاله استفاده شود، برای شناسایی منابع باید از شمارههای ۱، ۲ و… یا حروف الفبا (الف، ب و…) استفاده شود. نحوه نگارش منابع در مقالات معمولاً مشابه است و در زیر، شیوه نگارش برای مقالات، کتابها، کتابهای ترجمهشده، پایاننامهها و مقالات ارائهشده در کنفرانسها آورده شده است. # تحقیق دانش آموزی
**نحوه نگارش منابع در فهرست مراجع**
**مقالات:**
برای نگارش مقالهها در فهرست منابع، به ترتیب زیر عمل کنید:
– نام خانوادگی، نام یا حرف اول نام (سال انتشار)، عنوان مقاله، نام مجله، شماره مجله، صفحات شروع و پایان مقاله.
مثال:
طباطبایی، فرزانه (۱۳۸۵)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان مدارس شهر تهران، دانشور رفتار ۲۱، صص ۵۴-۴۳.
**مقالات با چند نویسنده:**
در صورتی که مقاله بیش از یک نویسنده داشته باشد، به شکل زیر عمل کنید:
رهنما، اکبر و طباطبایی، فرزانه و علیین، حمید (۱۳۸۵)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان مدارس شهر تهران، دانشور رفتار ۲۱، صص ۵۴-۴۳.
**کتابها:**
برای نگارش منابع کتابها:
– نام خانوادگی، نام یا حرف اول نام (سال انتشار)، عنوان کتاب، نام شهر محل انتشار، نام ناشر.
مثال:
دلاور، علی (۱۳۸۲)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (ویرایش سوم)، تهران، نشر ویرایش.
**کتابهای چند نویسنده:**
در مورد کتابهایی با چند نویسنده، به همان ترتیبی که در مورد مقالات ذکر شد عمل کنید.
**کتابهای ترجمه شده:**
برای منابع کتابهای ترجمه شده:
– نام خانوادگی (مولف)، نام یا حرف اول نام، (سال چاپ به زبان فارسی)، عنوان کتاب، نام مترجم، نام ناشر، نام شهر.
مثال:
شیولسون، ریچارد (۱۳۷۱)، استدلال آماری در علوم رفتاری، ترجمه علیرضا کیامنش، جلد دوم، چاپ دوم، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
**پایاننامهها:**
برای نگارش منابع پایاننامهها:
– نام خانوادگی، نام، (سال دفاع)، عنوان پایاننامه، مقطع، نام دانشگاه، نام شهر.
مثال:
علیین، حمید (۱۳۸۵)، تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی علیهالسلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، تهران.
**مقالات کنفرانسها:**
برای مقالات ارائه شده در کنفرانسها:
– نام خانوادگی، نام (سال برگزاری کنفرانس)، عنوان مقاله، نام کنفرانس، شهر و کشور.
مثال:
طباطبایی، فرزانه (۱۳۸۵)، تربیت از دیدگاه امام سجاد علیهالسلام با تأکید بر ادعیه صحیفه سجادیه، دومین جشنواره صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور، تهران، ایران. # تحقیق دانش آموزی
**منابع اینترنتی:**
برای منابع گرفته شده از اینترنت:
– نام خانوادگی نویسنده، نام، عنوان مقاله، تاریخ دسترسی، آدرس وبسایت.
منابعی که میتوان در تنظیم یک مقاله پژوهشی به آنها استناد کرد، به ترتیب اولویت عبارتند از:
۱. کتابهای منتشر شده در زمینه پژوهش: هرچه کتابها بهروزتر و از منابع دانشگاهی معتبرتر باشند، قابل استنادتر خواهند بود.
۲. مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی.
۳. پایاننامههای دکتری و کارشناسی ارشد.
۴. مقالات منتشر شده در همایشها و کنفرانسهای معتبر.
۵. وبسایتهای علمی.
شایان ذکر است که معمولاً مطالب منتشر شده در روزنامهها و نشریات غیرعلمی و غیرتخصصی قابل استناد در پژوهشهای علمی نیستند. # تحقیق دانش آموزی
سوالات متداول درباره نحوه نوشتن مقاله دانشآموزی:
هزینه تحقیق دانش آموزی چقدر است؟
هزینه تحقیق دانش آموزی به عوامل مختلفی از جمله تعداد صفحات، زمان مورد نیاز برای انجام آن و کیفیت کار بستگی دارد.
یک تحقیق دانشآموزی خوب شامل چه بخشهایی است؟
یک تحقیق دانش آموزی مناسب باید شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجهگیری باشد.
کدام بخش در انجام تحقیق دانش آموزی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
انتخاب موضوع تحقیق همواره به عنوان مهمترین بخش در انجام یک تحقیق دانشآموزی خوب شناخته میشود.
برای معلمان محترم، کدام بخش تحقیق دانش آموزی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
تمامی بخشها برای معلمان اهمیت دارند.
ویژگیهای یک تحقیق دانش آموزی خوب چیست؟
یک تحقیق دانشآموزی خوب باید عنوان مناسبی داشته باشد، محتوای علمی و اصولی در بدنه اصلی ارائه دهد و در بخش نتیجهگیری، نکات کلیدی تحقیق را جمعبندی و ارائه کند. # تحقیق دانش آموزی
ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله
پس از ثبت فرم با شما تماس خواهیم گرفت