نحوه تدوین رزومه شغلی

folder_openمقالات مرتبط
نحوه تدوین رزومه شغلی

احتمالا شنیده یا دیده اید که کارفرمایان برای استخدام افراد از آن ها رزومه کاری درخواست می کنند. رزومه به منظور رفع نیازهای جامعه کار، مسئولین شرکت و مدیران توسط داوطلب استخدامی تهیه می شود. رزومه کاری برگه ای است که خودتان و شغلی که در گذشته داشته اید را معرفی می کند بنابراین باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید. امروزه در سرتاسر دنیا افراد توسط رزومه کاری استخدام می شوند و همچنین در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته است. طبق گزارشات اعلام شده کارفرمایان تنها 6 ثانیه برای خواندن پیشینه کاری افراد زمان می گذارند که این موضوع نشان می دهد که یک سابقه کاری تا چه اندازه مهم و سرنوشت ساز است. بنابراین افرادی که به دنبال شغل مناسب هستند باید یک رزومه کاری خوب و قوی داشته باشند.

تنها نوشتن یک پیشینه خوب، تضمینی برای استخدام صددرصدی شما نیست. در روزهای امروز، هزاران رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها ارسال می‌شود و مدیران یا کارفرمایان تنها افرادی را جذب می‌کنند که رزومه‌ی قوی دارند. بسیاری فکر می‌کنند که نوشتن پیشینه یک تکنیک یا قالب خاصی دارد که اگر به آن صورت نوشته شود، بازار کار را جذب می‌کند، اما اینطور نیست! شما باید با نوشتن یک رزومه جذاب و قوی، کارفرما را جذب کنید تا از بین موارد ارسال شده، به مطالعه رزومه‌ی شما بپردازد.

رزومه یک مستند کوتاه و توصیفی از اطلاعات شخصی، تجربیات شغلی، تحصیلات، مهارت‌ها و دستاوردهای فرد است که برای یافتن شغل و استخدام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوال 1: آیا رزومه همان سابقه کاری است؟

خیر؛ رزومه کاری یک پازل است و یکی از قطعات این پازل سابقه کاری است. تکه های دیگر این جورچین، تخصص فنی و مهارت های اجتماعی، سوابق درسی و تحصیلی، اطلاعات فردی و دستاوردهای شما در زندگی شغلی و تحصیلی تان است.

سوال 2: چرا باید رزومه داشته باشیم؟

ما برای تصمیم گیری در هر زمینه نیاز به جمع آوری اطلاعات داریم. خب حالا چطور یک سازمان یا شرکت راجع به انتخاب گزینه های استخدام تصمیم می گیرد؟ از اطلاعاتی که رزومه کاری تان در اختیار آن ها قرار می دهد. پس برای استخدام، داشتن یک پیشینه کاری اجباری است.

سوال 3: آیا بدون رزومه نمی شود استخدام شد؟

بله می توان بدون رزومه هم کار پیدا کرد. ممکن است از طریق معرف وارد یک شرکت شوید. یا اینکه یک کارفرما نمونه کارهای شما را ببیند و راغب شود که با شما همکاری کند. بله گاهی آنقدر در کار خود خوب هستید که شرکت ها شما به شما پیشنهاد کار می دهند.

اما در حالت عادی، برای اینکه در یک سازمان و تیم کاری، استخدام شوید باید رزومه کاری داشته باشید و داشتن پیشینه کاری یکی از شروط لازم استخدام شما خواهد بود.

سوال 4: آیا تازه کارها هم باید رزومه تهیه کنند؟

قبلاً هم گفتیم، سابقه کار یک ضلع رزومه کاری شما است و نبود سابقه کاری شاید وزن رزومه را کم کند، اما به راحتی می توان با تقویت ضلع مهارت ها و توانایی ها، این خلل را در سابقه کاری خود پوشش داد.

در ضمن به بهانه نداشتن سابقه کار، به هیچ وجه بخش سوابق شغلی را از رزومه حذف نکنید؛ دوره کارآموزی، کارهای پاره وقت، پروژه ای و کارهایی که حتی داوطلبانه انجام داده اید را به عنوان تجربه کاری بنویسید.

پرسش 5: آیا یک رزومه برای همه موقعیت های شغلی کفایت می کند؟

هرگز این اشتباه را در رزومه نویسی انجام ندهید. هر رزومه برای یک فرصت شغلی خاص است. اما این به معنای این نیست که باید هر بار یک پیشینه جدید بنویسید. گاهی با تنظیم مجدد اطلاعات موجود، می توانید رزومه خود را به شغل مورد نظر تطبیق دهید. بنابراین، برای هر آگهی استخدام، باید محتوای رزومه خود را با دقت بررسی کنید و آن را به موارد مهم و مرتبط با شغل مورد نظر تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید  راه‌های تبدیل شدن به یک دانشجوی موفق + ۱۰ راهنمای مهم و ۵ کتاب!

مثال: فرض کنید یک فرد به دنبال شغل برنامه نویسی است و تجربه کاری خود را در زمینه های زیر دارد: تدریس زبان، بازاریابی، پشتیبانی نرم افزار، مونتاژ دستگاه CNC و طراحی سایت. در این صورت، فرد باید تنها موارد مرتبط با شغل برنامه نویسی مانند پشتیبانی نرم افزار و طراحی سایت را در پیشینه خود ذکر کند.

پرسش 6: آیا رزومه را باید از ابتدا بنویسم یا از قالب های موجود استفاده کنم؟

خیر، شما نیازی به از ابتدا نوشتن رزومه ندارید. در واقع، در اینترنت می توانید به راحتی قالب های رزومه رایگان پیدا کنید و آنها را بر اساس تجربه و مهارت های خود تنظیم کنید. در واقع، ما برای راحتی شما، تعدادی قالب رزومه فارسی و انگلیسی را در فرمت های Word و PDF آماده کرده ایم که می توانید از آنها استفاده کنید. برای دسترسی به این قالب ها، می توانید از لینک زیر استفاده کنید و آنها را دانلود کنید.

رزومه چیست؟

توضیح در مورد مفهوم رزومه:

رزومه کاری یک سند است که شامل پیشینه مهارت های شغلی، تحصیلات، مهارت های فردی و تجربیات کاری او می باشد. این سند برای افرادی که به دنبال کار هستند بسیار مهم است زیرا به کارفرمایان و مدیران کمک می کند تا با پیشینه فرد آشنا شوند.

از طرفی Curriculum Vitae یا CV به سوابق تحصیلی افراد اشاره دارد و بسیار طولانی تر از رزومه کاری است. CV شامل تمام جزئیات تحصیلی و حرفه ای فرد است در حالی که سابقه کاری کوتاه تر است و تنها برای شغل خاصی استفاده می شود.

عناصر اساسی یک رزومه قوی

نوشتن رزومه کاری اغلب به نظر آسان می‌رسد، اما در واقع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. فرد باید توانایی‌ها و تجربیات کاری خود را به گونه‌ای بیان کند که کارفرمایان را به خود جذب کند. در ادامه، به بررسی بخش‌های مختلف یک رزومه قوی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

لطفا اطلاعات شخصی خود را در رزومه وارد کنید.

لطفا در رزومه خود اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. این شامل نام و نام خانوادگی، وضعیت تاهل، سن و همچنین خدمت سربازی برای آقایان می‌شود. این اطلاعات نوعی معرفی خود به کارفرما می‌باشد. لطفا در وارد کردن اطلاعات صادق باشید، زیرا ممکن است یک موسسه یا شرکت برای استخدام نیرو به رده سنی خاصی نیاز داشته باشد. و این اطلاعات مهم برای انتخاب شما می‌باشد.

لطفا تجربیات و سوابق کاری خود را یادداشت کنید.

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در یک سابقه کاری، سوابق کاری فرد است. کارفرمایان و مدیران به دنبال این هستند که بدانند آیا شما در بخشی که آن‌ها نیاز به نیرو دارند قبلا فعالیت داشته‌اید یا نه؟ به همین دلیل این بخش برای آن‌ها بسیار مهم است و به آن خیلی توجه می‌کنند.

اما ممکن است شما پیش از این فعالیت نداشته باشید و برای اولین بار هست که می‌خواهید رزومه خود را بنویسید. ناامید نشوید! می‌توانید به تجربه‌های دانشگاهی، کارآموزی یا در صورت داشتن سابقه کاری نیمه وقت و یا هر چیزی که فکر می‌کنید. جای خالی سابقه شما را پر می‌کند اشاره کنید.

افراد در این بخش باید نام شرکت یا موسسه‌ای که در آن کار کرده‌اند، سمتی که داشته‌اند و مدت زمان مشغول بودن خود و همچنین دلیل خروج از آنجا را بنویسند.

لطفا در رزومه خود سوابق تحصیلی خود را ذکر کنید.

یکی از بخش‌های مهم رزومه کاری، سوابق تحصیلی است که کارفرمایان به آن توجه بیشتری دارند. در این قسمت باید رشته تحصیلی، گرایش، معدل، مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، معدل و نوع دانشگاه محل تحصیل را یادداشت کنید. اما اگر مدرک تحصیلی خاصی ندارید، نگران نباشید! با پررنگ کردن بخش‌های دیگر سابقه کاری می‌توانید شانس خود را بالا ببرید و توجه کارفرمایان را جلب کنید.

اطلاعات تماس خود را در رزومه خود ثبت کنید.

در این مرحله بسیار مهم است. که به دقت اطلاعات خود را وارد کنید، زیرا برخی از افراد به دلیل اشتباه بودن یا عدم در دسترس بودن اطلاعات تماس، فرصت های شغلی خود را از دست داده اند. بنابراین، حتماً اطمینان حاصل کنید که شماره تماس، آدرس محل سکونت و آدرس ایمیل خود را به درستی وارد کرده و از صحت آنها مطمئن شوید.

درباره توانایی‌ها و مهارت‌های خود بنویسید

بخش مهارت‌ها و توانایی‌های فرد، بخشی است که کارفرمایان و مدیران به آن بسیار توجه می‌کنند. این بخش شامل چند بخش است که قبل از بررسی بخش‌های دیگر، باید تخصص خود را بنویسید.

1- تسلط به زبان‌های دیگر: برای بسیاری از شرکت‌ها، تسلط به زبان دیگر مانند انگلیسی بسیار مهم است. پس اگر تسلط به زبان دیگری دارید، حتما آن را بنویسید و سطح تسلط خود را نیز ذکر کنید.

2- نرم‌افزارها: در این بخش باید نرم‌افزارهایی که با حیطه شغلی شما مرتبط است را بنویسید. و همچنین میزان تسلط خود را نیز ذکر کنید تا کارفرما بیشتر با شما آشنا شود.

3- مدارک خاص: کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی (WORKSHOP)، کارگاه، سوابق علمی و پژوهشی و یا دوره‌های مرتبط با حوزه‌های استخدامی خود را بنویسید. و همچنین طول دوره، زمان آن و مدارک اعطا شده را نیز ذکر کنید.

star

مشاوره نگارش مقاله

thumb_up

طراحی پرسشنامه و تحلیل آماری

spellcheck

مشاوره نگارش پایان نامه

settings

پذیرش و چاپ مقالات ISI

tablet_android

مشاوره نگارش پروپوزال

color_lens

مدلسازی و شبیه سازی نرم افزاری

Related Posts

فهرست